Wheel Alignment:Thrust line:Set-Back:CCK:

Wheel Alignment:Thrust line:Set-Back:CCK: ( 自動車 ) - 車QF - Yahoo!ブログ

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Wheel Alignment:Thrust line:Set-Back:CCK:

http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/24543/steering-geometry-and-caster-measurement%5B1%5D.pdf



A steering axis with attached axle illustrated the geometry of caster, SAI, camber and toe.

車軸の接続されているステアリング軸は:
キャスター、SAI、キャンバーTOE幾何学的状態を図示

接続されている車軸とステアリング軸はキャスター、SAIは、キャンバーtoe(つま先)の形状を示す。

(1) The axle-steering axis assembly is free to rotate about the steering axis.

(2) The axle and steering axis each have unit length. (This greatly simplifies the 
discussion which follows.)

車軸とステアリング軸は各ユニットの長さを持っています。 (これは大幅に簡素化
議論が続きます。)

(3) An orthogonal (X,Y,Z) coordinate system exists with the origin at the junction of 
the axle and the steering axis. The Y-axis is the thrust line of the vehicle.
The Z-axis is vertical.

交点(X、Y、Z)直交座標系は車軸とステアリング軸の接合部を原点としています。:P1(0,0,0)

Y軸は車のスラスト・ライン
Z軸は垂直


The following definitions are made:
次のように定義されてます

次の定義が行われる:


(1) K = caster = the angle between the Z-axis and the projection of the steering axis
on the Y-Z plane.

Kをキャスタ角とする: Y-Z面に投影されれたステアリング軸とZ軸間の角度


Z軸とステアリングの投影との間の角度は、軸
Y軸Zの平面上に。

(2) S = steering axis inclination (SAI) = the angle between the Z-axis and the 
projection of the steering axis on the X-Z plane. 




(3) C = camber = the angle between the axle and the X-Y plane.


(4) T = toe = the angle between the X-axis and the projection of the axle on the 
X-Y plane. 

(5) C0 = camber when toe = 0

Note that in Figure 1A all angle shown are positive.

注釈:1A図の全ての角度は+を表す


P1:ロアアームのボールジョイント部など下部支点

The lower pivot point of the steering axis, point P1, is located at the orign:

P1 = (0,0,0) (1A)


P2:ストラット上部支点など

Since the steering axis has unit length, the coordinates of the upper pivot 
point P2 are established as follows:

ステアリング軸は単位長さを持っているので、上部ピボットの座標
次のように点P2が確立されている

X2^2+Y2~2+Z2^2=1 (2A)
tan-1 Y2/Z2 = -K (3A)
tan-1 X2/Z2 = -S (4A)

 

 

f:id:TAS-net:20190720140236p:plain

 

 コメント(53)

   

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tool for measuring 
I guess I found an interresting self to make tool for measuring the casterangles directly on the axis of the ball joints.

The metric frame caster tool is attached to the upper and lower balljoint. The angle finder reads caster directly, whether the wheel is exactly straight or not.


http://www.opelgt.com/forums/3a-front-suspension/22226-caster-measurement.html

2011/1/16(日) 午前 6:16ogw*og*2返信する

   

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It looks way more acurate to me then the method of measuring cambers while turning the weels right and left .

I have to weld it together but it looks plain simple. I just need to find an "angle finder tool"


Geert

2011/1/16(日) 午前 6:16ogw*og*2返信する

   

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トータル・ホイールアライメントにおけるスラスト角の設定は、限りなくゼロ(0度)が望ましく、許容範囲としてもヨーロッパと同様に0度±10分(0.17度)以内であるべき

http://ja.wikipedia.org/wiki/ホイール・アライメント

2013/2/16(土) 午後 11:15ogw*og*2返信する

   

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スラスト角の特性(弊害) [編集]

自動車が進んでいく方向、すなわち自動車の進行線(スラストライン)は、後輪のトーによって決定される。 後輪のトーの左右差が大きいほど、自動車の進行線と自動車の中心線(正しくは幾何学的中心線)の角度差が大きくなり、自動車は斜進する。自動車の進行線が自動車の幾何学的中心線と同一(スラスト角=0度)の場合は問題はないが、自動車の進行線が自動車の幾何学的中心線の角度差が大きい、すなわちスラスト角が大きい場合、自動車を運転する上でいろいろな不具合が生じる。


http://ja.wikipedia.org/wiki/ホイール・アライメント

2013/2/17(日) 午前 5:37ogw*og*2返信する

   

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自動車が斜めになって直進するようになり、極端な場合には、自動車の前部が通過しても後部が障害物に当たる
ステアリングホイール(ハンドル)のセンターが狂い、ステアリングホイールをまっすぐに保っても直進しない
左右の旋回時に、一方がオーバーステア(曲がりすぎる)で、一方がアンダーステア(曲がりにくい)になる
旋回時に、一方だけ腰砕けのようになる
直進の位置にステアリングホイールを設定して自動車を降りたとき、前方から自動車を眺めると前輪が左または右に切れている
ホイールアライメントテスタでステアリングホイールを正しい位置に調整しても、路上テストでステアリングホイールのセンターが合わない。
加速や減速で不安定な挙動を示す。

2013/2/17(日) 午前 5:37ogw*og*2返信する

   

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電動パワーステアリング装置 - ekouhou.net
www.ekouhou.net/.../disp-A,2010-179848.html
例えば、車両のステアリング機構に駆動力を与える駆動源と、ステアリングホイールの操舵角を検出する舵角検出手段と、車速を検出する車速検出手段と、これらの検出手段によって検出された車速と操舵角に基づいて、車両のセルフアライメントトルクの過不足 ...

2013/6/11(火) 午後 11:13ogw*og*2返信する

   

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電動パワーステアリング装置

http://www.ekouhou.net/電動パワーステアリング装置/disp-A,2010-179848.html

舵角センサが故障しても、所定の戻し力電流を継続的に流して電動モータを制御し、ステアリングホイールを中立位置に戻す舵角戻し制御を行う電動パワーステアリング装置を提供する。

2013/6/11(火) 午後 11:16ogw*og*2返信する

   

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【解決手段】操舵角センサ11が出力する操舵角の検出値は、スイッチ51を経て混合操舵角算出部43へ入力される。レゾルバ14が出力するレゾルバ情報に基づいて、変換操舵角算出部42bで変換操舵角が算出され、この変換操舵角がスイッチ52を経て混合操舵角算出部43へ入力される。混合操舵角算出部43は、操舵角の検出値と変換操舵角との並列冗長信号を入力し、操舵角の検出値と変換操舵角にそれぞれ重み付けをして、両者を混合して混合操舵角を生成する。そして、混合操舵角算出部43から出力された混合操舵角によって舵角戻し制御を実行する。レゾルバ14が故障しても、操舵角センサ11からの操舵角の検出値が継続的に送信される。

2013/6/11(火) 午後 11:16ogw*og*2返信する

   

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スピンエレクトロニクスの基礎と応用: basic and application - 174 ページ - Google ブック検索結果
books.google.co.jp/books?isbn=4781301622
2010 - Spintronics
... ことが示される(図 9 参照)。セルサイズ~ 100 0"1 ^程度の微小領域では.磁化反転におけるスピントルクの効果が電流磁界によるトルクより支配的になり. ... セルフ アライメントが可能である。従来のコンタクトホールを形成する方式では.セルサイズ力; 100 0111 ...

2013/6/11(火) 午後 11:40ogw*og*2返信する

   

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ホイールアライメントが走行性能に及ぼす影響に関する
シミュレーションシステムの開発
西山修二
Development of Simulation System on Influence of Wheel Alignment
on Running Performance
Shuji Nishiyama

http://www.itc.city.hiroshima.jp/level7/pdf/l030401h15-08.pdf

2013/6/11(火) 午後 11:49ogw*og*2返信する

   

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糸】を使ったホイールアライメント

http://www15.ocn.ne.jp/~f-shop/ito.htm

2013/7/4(木) 午前 11:44ogw*og*2返信する

   

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意外な結末

左流れの症状は、タイヤを交換したら完治した。

http://www.hinata.jp/ek9/c01.html

2013/7/4(木) 午後 0:05ogw*og*2返信する

   

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ホイールアライメント」の点検を行いましょう。足回りの交換でハンドル位置が狂った場合は間違いなく「狂い」が出ています。ハンドル位置をセンターナットで調整してしまうと左右の切れ角が狂ってしまいますし、「ハンドルの流れ」にも影響が出てきます。 当店のアライメント調整は安価な価格設定となってます。安心してアライメント調整を依頼してください。

①先日ステップワゴンでハンドルが右に流れるというお客様の車のアライメント測定を行い、左キャンバーの調整と左トー調整を行い真っ直ぐ走るようになり、大変喜ばれました。

②ホンダビートでとにかくどっかに吹っ飛びそうだ ということで測定しました。リアトーインが左右めちゃくちゃ・・どうやら自分でいじっていたらしいのですが、遂に判らなくなって当店に依頼したということでした。

2013/7/4(木) 午後 1:34ogw*og*2返信する

   

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③エボ7のアライメント調整でユーザー指定のアライメント(この方は周回レースをしています)にし、試運転したところ、直進安定性が向上し、接地感が向上したのがはっきりと判りました。オーナーも「トーだけでもで本当に変わるんですよ。出す前は雨の国道が怖かったけど、今は安定しました。」って言う言葉にアライメントの重要性を感じた出来事でした。

時間が無いので簡単に済ませてしまいましたが^_^;ここでは長文になってしまいますのでこの辺で終わります。詳しくはメールでも電話でも来店でも聞いて下さいませ。もし貴方のお車が「少しへんな挙動」・・ズバリアライメント点検してみては?ってことでした。

アライメントフル測定(フロントキャンバー キャスター キングピンアングル トー& リアキャンバー リアトー) 軽自動車~普通自動車まで一律10000円 調整はトー調整フロント2000円リア2000円 その他調整箇所は一箇所2000円~

http://www.stayh.com/nikki3.htm

2013/7/4(木) 午後 1:34ogw*og*2返信する

   

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qa
www.sky-net.or.jp/genki/qa.html

このCADシステムにより数値を計算し、当てはめるだけで誰でもトー角、キャンバー角が度数、度分秒の2通りに正確に出せる簡単変換表にしてあります。 ... この方法は錯覚であり、アライメントメンテでは、してはいけない事の常識ですね。 ... 要するに四輪の各ホイールやフランジ(ミミ)などの起点までの距離(直線)が絶えず不規則な図形を描き、

http://www.sky-net.or.jp/genki/qa.html

2013/7/4(木) 午後 1:40ogw*og*2返信する

   

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For example, a vehicle set to specifications and adjusted equally side to side may tend to veer slightly right. Roads are not flat and must lean slightly toward the drainage system. A slight crown of about ½ inch per foot of road width, helps prevents water from accumulating on the surface. Since most drainage in the US is to the right shoulder, most vehicle will tend to drift right.

http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/176

2013/7/4(木) 午後 2:42ogw*og*2返信する

   

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To use it, you need to do the following:

1) Copy and paste the code below into a new text file and save it as "alignment.html".
2) Save the image below as "alignment_setup.gif" in the same directory as the html file.
3) Open the newly created "alignment.html" file in your web browser.

http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?p=34125844

2013/7/4(木) 午後 2:52ogw*og*2返信する

   

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HowTo: 4 wheel alignment (toe and thrust angle) - Page 11 - NASIOC
forums.nasioc.com › ... › Brakes, Steering & Suspensionこのページを訳す
2010/04/10 - HowTo: 4 wheel alignment (toe and thrust angle) Brakes, Steering & Suspension. ... There is enough information that a little bit of trig and geometry can be used to calculated the toe angles. I'm in the process of creating a ...

2013/7/4(木) 午後 2:58ogw*og*2返信する

   

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Wheel Alignment Guide - How To Align Your Car At Home - Hot Rod ...
www.hotrod.com › ... › Hot Rod Suspension & Chassisこのページを訳す
In this tech article we provide a DIY guide to wheel alignment to show you how to align your front-end and set toe, caster, ... Caster is measured by calculating the change in camber from when the wheel is steered 20 degrees out and 20 ...

2013/7/4(木) 午後 2:59ogw*og*2返信する

   

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TheSamba.com :: View topic - DIY wheel alignment (Updated with ...
www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t...
このページを訳す
2009/09/05 - 投稿 20 件 - 15 人の編集者
This keeps the suspension loaded while lifting the wheel/tire off of the ground and minimizes any settling of the suspension. Keeping the suspension loaded is important to achieving an accurate alignment. Image may have ...

2013/7/4(木) 午後 3:02ogw*og*2返信する

   

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Caster Definition
Caster can be defined as the forward or rearward tilt of the projected steering axis from true vertical, as viewed from the side. This line is formed by extending a line through the upper and lower steering knuckle pivot points. For vehicles with front control arms, visualize the line extending through the upper and lower ball joints.

2013/7/4(木) 午後 3:06ogw*og*2返信する

   

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On strut equipped vehicles, the line extends through the lower ball joint to the center of the upper strut mount. Caster is always viewed from the side of the vehicle.When the upper pivot point is rearward of the lower pivot point, caster is positive. If the upper pivot is forward of the lower pivot point, caster is negative.

2013/7/4(木) 午後 3:06ogw*og*2返信する

   

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When the two points are straight up and down from each other, the caster is zero. A maximum side to side variation of ±.5° is recommended on most vehicles. Caster is NOT a normal tire wearing angle and is used as a directional control for stability and steering returnability.

http://www.aligncraft.com/terms/terms.html

2013/7/4(木) 午後 3:07ogw*og*2返信する

   

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SAI Definition
The angle between the centerline of the steering axis and vertical line from center contact area of the tire (as viewed from the front). SAI is typically not adjustable, but deviations from specification can indicate vehicle damage. A maximum variation side to side of ± 1.0° may also indicate vehicle damage. This topic is covered in detailed charts later.

2013/7/4(木) 午後 3:09ogw*og*2返信する

   

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Effects of SAI 

SAI urges the wheels to a straight ahead position after a turn. By inclining the steering axis inward, it causes the spindle to rise and fall as the wheels are turned in one direction or the other.

2013/7/4(木) 午後 3:10ogw*og*2返信する

   

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Because the tire cannot be forced into the ground as the spindle travels in an arc, the tire/wheel assembly raises the suspension and thus causes the tire/wheel assembly to seek the low (center) return point when it is allowed to return. Thus, since it has a tendency to maintain or seek a straight ahead position, less positive caster is needed to maintain directional stability. A vehicle provides stable handling without any of the drawbacks of high positive caster because of SAI.

2013/7/4(木) 午後 3:11ogw*og*2返信する

   

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Ball Joint Inspection

Test ball joints for radial (horizontal) play by grasping the tire at the top and bottom and attempting to move the ball joint in and out. Also, test load carrying ball joint for axial play (vertical) by lifting with an appropriate tool (pry bar). If any loose or bent ball joints are detected, they should be replaced. Do Not mistake wheel bearing play for ball joint wear.

2013/7/4(木) 午後 3:20ogw*og*2返信する

   

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For suspensions with coil springs resting on the lower control arm lift as shown below. 

This method will properly unload ball joint for inspection. 
For suspensions with coil springs resting on the upper control arm, lift as illustrated at right. This will properly unload the ball joint for inspection.

2013/7/4(木) 午後 3:21ogw*og*2返信する

   

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Indoor Test Procedures for Evaluation of Tire Treadwear and Influence of Suspension Alignment
S Yamazaki, T Fujikawa… - Tire Science and …, 1989 - tiresciencetechnology.org
... Indoor Test Procedures for Evaluation of Tire Treadwear and Influence of Suspension Alignment
2 ... The present paper describes procedures for indoor evaluation of tire tread wear, and some
conclusions drawn from it on the influence of vehicle suspension alignment. ...

2013/7/5(金) 午後 6:30ogw*og*2返信する

   

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ABSTRACT
Inventor: John C. Hodge. 34755 Park East
#AlOl, 501011, Ohio 44139 A device and methods to measure the wheel alignment. to
measure the position and orientation of the wheels in rela
APPL NO; 490,818 tion to the chassis. to measure the chassis and body and to
measure parameters of vehicles for problem diagnosis. A
Filed: Aug. 28, 1995 beam of colliminated light is directed along a latitudinal
6 reference line.

2013/7/5(金) 午後 6:38ogw*og*2返信する

   

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US005760938A ‘
United States Patent [191
Hodge
5,760,938
Jun. 2, 1998
[11] Patent Number:
[45] Date of Patent:

2013/7/5(金) 午後 6:39ogw*og*2返信する

   

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[PDF] First order analysis for automotive suspension design
H Sugiura, Y Mizutani, H Nishigaki - R&D Review of Toyota CRDL, 2002 - tytlabs.com


http://www.tytlabs.com/english/review/rev371epdf/e371_025sugiura.pdf

2013/7/5(金) 午後 6:45ogw*og*2返信する

   

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... In the suspension planning stage, it is necessary to apply performance prediction calculation
for alignment changes and compliance steer, with this being even more important in the case
of a torsion beam suspension, which is influenced by the stiffness of each of its constituent ...

2013/7/5(金) 午後 6:46ogw*og*2返信する

   

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References
[1] Suh, C. H., 1989, “Synthesis and Analysis of Suspension Mechanisms with Use of Displacement Matrices”,
SAE paper 890098, pp. 189~20 0.
[2] Kang, H. Y. and Suh, C. H., 1994, “Synthesis and Analysis of Spherical-Cylindrical (SC) Link in the
Mcpherson Strut Suspension Mechanism”, ASME J. of Mechanical Design, Vol. 116, pp. 599~606.

2013/7/5(金) 午後 7:09ogw*og*2返信する

   

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[3] Simionescu, P. A. and Beale, D., 2002, “Synthesis and Analysis of the Five-Link Rear Suspension System
used in Automobile”, Mechanism and Machine Theory, Vol. 32, pp. 815~232.
[4] Kim, S. P., Shim, J. K. and Lee, T. Y., 1999, “Approximate Synthesis of 5-SS Multi Link Suspension
Systems Using Instantaneous Screw Axis”, KSME 99F173, pp. 1010~1015.

2013/7/5(金) 午後 7:11ogw*og*2返信する

   

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[5] Kim, S. P., Shim, J. K., Ahn. B. E. and Lee, U. K., 2001, “Approximate Synthesis of 5-SS Multi Link
Suspension Systems for Steering Motion”, KSME, Vol. 25, pp. 32~38.
[6] Lee, D. H., Kim, T. S. and Kim, J. J., 2000, “Optimum Design of Suspension System Using Genetic
algorithm”, Transaction of KSAE, Vol. 8, pp.138~147.
[7] Halderman, J. D. and Mitchell, Jr. C. D., 2000, “Automotive Steering, Suspension, and Alignment”,
Prentice Hall .

2013/7/5(金) 午後 7:12ogw*og*2返信する

   

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寸法図の間違い、これって意外とあります

http://blogs.yahoo.co.jp/carbodykawano/64076651.html

2014/4/2(水) 午前 0:41ogw*og*2返信する

   

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レーザーAM

http://www.josam.se/

車軸のセンター線を使用しレーザー技法によって計測します。 

http://www.joshinshax.com/tool/JOSAM/lazer/index.html

2015/1/11(日) 午前 9:19ogw*og*2返信する

   

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Directional stability

http://en.wikipedia.org/wiki/Directional_stability

2015/1/13(火) 午前 7:01ogw*og*2返信する

   

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Geometric Centre Line Of Vehicle

http://www.superpro.eu.com/content/documents/wheelalign_angles.pdf

2015/1/15(木) 午後 1:12ogw*og*2返信する

   

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Something's wrong.

The math is:

Angle = ASIN(toe/wheel diameter)
which is approximately = 
angle in degrees = toe/wheel diameter * 180/pi

so for 15" wheels, and 1/16" toe per side

1/16" / 15" * 57 = 0.24* per side (I was a bit off earlier).

0.24* = 14 minutes

Every 1/32 of an inch of toe is 0.12 degrees or 7 minutes

2015/1/15(木) 午後 1:34ogw*og*2返信する

   

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Caster (deg) = (180 / 3.1415) * [(camber1 - camber2) / (turnangle1 - turnangle2)]

http://www.quadesl.com/miata_alignment.html

2016/4/29(金) 午後 10:54ogw*og*2返信する

   

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The turn angles must be equal and opposite. for my measurements I turn the wheels almost one complete revolution which was 24.6 degrees. This made turn angle measurement easy. I measured the distance from the front edge of the rim to the string and then the back edge of the rim to the string, and the difference between these two distances divided by the rim diameter where measured (17" in my case) is the sine of the angle.

2016/4/29(金) 午後 10:57ogw*og*2返信する

   

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By making the distance difference 18cm each time, the angles were the same every time. I estimate that based on our distance measuring ability we have an angle uncertainty of about 0.1 deg. This combined with a camber measurement uncertainty of about 0.01 deg (neglecting leveling issues), we then have a caster uncertainty of 0.03 degrees. Leveling uncertainties can swamp this caster uncertainty as can car front end drift with wheel turn (an issue with all alignment setups).

2016/4/29(金) 午後 10:58ogw*og*2返信する

   

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車両にセンサーをつけてサスペンションストローク(ホイールストローク)を計測しようとする場合、普通はスプリング/ダンパーの変位にサスペンションのレバー比を掛けてサスペンションストロークを計算するか、ロッカーの回転角に係数を掛けてサスペンションストロークを算出します。
このレバー比や係数は幾何学的に(サスペンション変位)/(ばね変位)あるいは(サスペンション変位)/(ロッカー回転角)を求めた物ですから取り付け剛性を考慮していません。
ですから走行データのサスペンション変位はばね変位の車輪位置換算であって本当の値から取り付け剛性分の変位が不足しています、つまり本当のサスペンションストロークより1割以上小さい値を示しているという事です。
まあ他に手がないですからしょうがありません、後は後計算で補正したりします(ほとんどの場合そのまま使います)、お金のあるF1とか上位カテゴリーではレーザー式の車高センサーで一番知りたい情報を直接測ってしまいます。


http://a011w.broada.jp/cantalwaysget/VD_COURSE/pages/p-24.html

2016/4/30(土) 午前 6:29ogw*og*2返信する

 

 

 

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