[TERM]NVH:Noise:Vibration:Harshness:騒音:振動:乗り心地>E-carで変化
Evaluation of Ride Comfort on the Basis of Subjective Judgement [PDF] 乗員の官能評価にもとづく乗り心地評価 - 株式会社 豊田中央研究所 www.tytlabs.com/japanese/review/rev303pdf/303_047takei.pdf 乗り心地性能,乗り心地感覚,官能評価,予測式,目標範囲設定法,多変量解析. 要 旨 . Abstract. 車両の振動乗り心地性能を向上させるためには,乗. 員の乗り心地感覚から 得られた官能評価にもとづく客. 観的な評価値が必要となる。そこで,本研究では,多.
Noise:
Vibration:
Harshness:
内燃機関からの変換が進むと NHV:の状況も変化する。
静か過ぎるとまた違う視点での指摘もでてくる。
走行でのNVHも発生源の変化での違いと、変化しない要素での組み合わせとなる。
HV:でもすでにモータ走行のみでは、風切り音、タイヤなどの走行音がより判別でき、 それらが際立ってきたりすることも体験している。
それでも、従来タイプが即消え去るわけではないので、厄介なNVH:に関わる情報もサーチ、 対処事例なども収集蓄積しておきたい。
Noise:ST-8 [Fluid level]
[Air in hydraulic system]
[Steering fluid leakage] ST-10[Steering wheel play] ST-28[Outer socket ball joint swinging force],[Outer socket ball joint rotating torque], [Outer socket ball joint end play], [Steering gear rack sliding force]
EM-16,EM-121[Drive belt looseness]
ST-27[Steering column deformation or damage] ST-14[Improper installation or looseness of steering column] FAX-2[Wheel hub],[Drive shaft]
WT-61[Tires],[Road wheel] BR-6 [Brakes]
Shake:[Improper steering wheel] ST-17[Mounting rubber deterioration]
FSU-2[Axle & Suspension] WT-61[Tires],[Road wheel] FAX-2[Drive shaft] BR-6 [Brakes]
Vibration:[Improper steering wheel] ST-17[Mounting rubber deterioration] ST-27[Steering column deformation or damage] ST-14[Improper installation or looseness of steering column] FSU-2[Axle & Suspension] WT-61[Tires] FAX-2[Drive shaft]
Shimmy:[Improper steering wheel] ST-17[Mounting rubber deterioration],[Steering linkage looseness] FSU-2[Axle & Suspension] WT-61[Tires],[Road wheel] BR-6 [Brakes]
Shudder: ST-17[Mounting rubber deterioration] ST-17[Steering linkage looseness] FSU-2[Axle & Suspension] WT-61[Tires],[Road wheel] BR-6 [Brakes]
ST-3 Revision:July 2008 2009 Altima
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[PDF] 日立評論2008年11月号 : 車両分野におけるシミュレーション技術
ファイルタイプ: PDF/Adobe Acrobat
かで快適な車両を実現するためのNVH(Noise,Vibration and Harshness)技術について,シミュレーションの取り組みと適 ... NVHとは,車両の振動,騒音,乗り心地を表す言葉であ. り,とりわけ自動車分野で多く用いられている。近年,静かで ...
http://www.hitachihyoron.com/2008/11/pdf/11a08.pdf
2010/12/9(木) 午後 2:53返信する
(NVH:Noise、Vibration、Harshness)
(Noise:音、つまり静かさってことですね。)
(Vibration:振動、つまりガタガタしていないかってことです。)
(Harshness:ざらつき、滑らかさということです。)
http://blogs.yahoo.co.jp/aw11japan/23059150.html
騒音(Noise)、振動(Vibration)、軋み(Harshness)、熱(Thermal)、これらは、
多くのエンジニアが悩み続けている課題だ。
http://blogs.yahoo.co.jp/wfrnb635/53106332.html
http://www.hyperdictionary.com/dictionary/harshness
2010/12/9(木) 午後 3:08返信する
http://east.merriamwebster.com/word/index.xml
http://www.rieter.com/fileadmin/user_upload/picturepark/article_silence_please_en.pdf
2010/12/9(木) 午後 3:44返信する
http://www.sonustc.com/la_zh/upload/DownFiles/TD/Understanding_NVH_Basics.pdf
http://sciemetric.envision.s3.amazonaws.com/xmedia/i/3510EngineNVH_Whitepaper_9.pdf
2010/12/9(木) 午後 3:45返信する
NVH Engineering Noise Vibration and Harshness:
NVH is the customer’s impression both tactile (feel) and audible (hear) feedback from the vehicle.
While sound can be interpreted as a rattle, squeal, or hoot, a tactile response can be seat vibration, or a buzz in the steering wheel.
http://brightpowersolutions.com/?page_id=264
2010/12/9(木) 午後 3:51返信する
This feedback is generated by components either rubbing, vibrating or rotating.
NVH response can be classified in various ways: power-train NVH, road noise, wind noise, component noise, and squeak and rattle.
Note, there are both good and bad NVH qualities.
The NVH engineer works to either eliminate bad NVH, or change the “bad NVH” to good (i.e., exhaust tones).
2010/12/9(木) 午後 3:53返信する
Tech Tips
This in turn means that many different springs can be used with them. Correctly matching shocks and springs is ... The key word here is 'Offset' - which can be best understood by having a look at the accompanying photographic explanation. ...
2010/12/9(木) 午後 3:55返信する
Peter further explained that
NVH (Noise Vibration Harshness) is the big subject for car manufacturers these days and ... of hydraulic engine mounts and larger bushes is testimony to how seriously the auto' manufacturers regard NVH. ...
http://www.wilkinsonsuspension.com.au/aboutus/techtips/
2010/12/9(木) 午後 3:56返信する
メカニカルな道具はそれなりの作動音を伴う。
それが、適正か不快かは認識の違いで固有差が大きく関わる。
努力してコストをかけて静かにすると、従来気にならなかった
違う小さかった音が気がかりとなったりする。 それをさらに、コスト
をかけて小さくすることが求められたりする。 どこでコストとのバランス、調和がとれるのだろうか。 興味深いテーマでもあろう。
2010/12/9(木) 午後 5:21返信する
さきの、作動音は道具を使う目安ともなる。
回転であればその音の変化で状態を知る手掛かりともなる。
道具は五感で認識しながら使いこなすと、便利に使える。
怠ると危険につながったりする。 適度な作動音は大切な情報でもある。
2010/12/9(木) 午後 5:44返信する
http://www.counterman.com/article/37117/brake_rotor_replacement_a_shop_owners_experience.aspx
Automotive Engineers
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2010/12/9(木) 午後 7:20返信する
NVH in automobiles
Source:Internet Author:Unknow Pubdate:2008-04-12
J.T. (Visitor) 9 Apr 01 1:59
I was wondering if anyone can point me in the direction of a website which has significant information on NVH in automobiles, or even someone who can supply me with information regarding this topic? Thanks a heap
http://www.irday.com/html/Automotive%20Engineering%20other%20topics/20080412/7632.html
2010/12/9(木) 午後 7:21返信する
https://scholar.sun.ac.za/bitstream/handle/10019.1/2955/VonGossler.pdf?sequence=1
https://scholar.sun.ac.za/bitstream/handle/10019.1/467/Eregraduandi.jpg?sequence=1
2010/12/9(木) 午後 7:44返信する
https://scholar.sun.ac.za/bitstream/handle/10019.1/4445/2002%20Matieland%201.pdf?sequence=1
https://scholar.sun.ac.za/handle/10019.1/4445
2010/12/9(木) 午後 7:53返信する
http://webpages.charter.net/doohickie/Click_On_Index/2006Html/WebTechGuide.html
http://www.autointell.com/nao_companies/ford/ford-suv/ford-explorer-02.htm
2010/12/9(木) 午後 8:16返信する
5k~20kHz:ディスク・ブレーキの鳴き音
2011/4/22(金) 午前 6:11返信する
振動
アイドル不調
失火
点火系、空燃比系、圧縮系
固有振動(初期状態の把握、状態の把握)
マウント類の劣化
共振
振源、伝達系
音を伴う場合
2011/9/5(月) 午前 0:42返信する
回転変動を伴う場合はスキャナなどでその状態を記録して比較してみる。
条件を整えて一定時間記録する。
平均回転数
最低回転数、最高回転数(変動幅)
周期性の有無
分布、頻度分布
負荷変動での記録と比較、ここで負荷の状態を比較できるデータを同時に記録する。
2011/9/5(月) 午前 0:49返信する
加速度など記録できれば面白そうだ。
2011/9/5(月) 午前 0:51返信する
[PDF]
高周波振動の影響を考慮した 乗り心地評価法
bunken.rtri.or.jp/doc/fileDown.jsp?RairacID=0004005850
な乗り心地評価法である乗り心地レベルは高周波振動を過小評価するため,乗り心. 地 評価法の改良を ... 本稿ではこの改良法を紹介するとともに,乗り心地評価に関する 国際基準の動向も. 合わせて報告し ..... 2)車両電気協会(編):乗り心地管理体制. の 充実 ...
http://bunken.rtri.or.jp/PDF/cdroms1/0004/2013/0004005850.pdf
2015/3/11(水) 午後 7:18返信する