乗用車のヨーイングの固有振動数は1〜2Hzであるのに対して大型車は0.1〜0.3Hzと低いことを実験と計算解析によって示す。

乗用車のヨーイングの固有振動数は1〜2Hzであるのに対して大型車は0.1〜0.3Hzと低いことを実験と計算解析によって示す。 ( ボランティア活動 ) - CQF - Yahoo!ブログ

http://ci.nii.ac.jp/naid/110003181433


乗用車のヨーイングの固有振動数は1〜2Hzであるのに対して大型車は0.1〜0.3Hzと低いことを実験と計算解析によって示す。従来、この様な低周波域の解析は人間の操舵が影響し徹底していなかった。当研究では、ステアリングホィールをアンカーロッドによって固定して直進走行して車両運動を計測する実験とISO/TR8726によるランダム入力応答実験を実施して大型車のヨーイング固有振動数を把握した。この固有振動数はタイヤ特性の影響を受け車速の上昇に伴い低下すること、また低周波数の主因は操舵系の中立剛性であることを明らかにした。

Purpose of this paper is to clarify the reason for the low yawing frequency of large sized vehicle system. Firstly the lateral fluctuation running under fixed steering wheel is shown. Secondly the yaw response test result by random steering input based upon ISO/TR8726 are shown. Thirdly a 7DOF vehicle model considering the lateral and rotational motion of sprung mass, front/rear un-sprung mass and rotational motion of steering system is introduced. The main factor of the low yawing frequency is the low rigidity of steering with power steering system, and the frequency becomes the lower with the increase of vehicle speed influenced by the tire characteristics.