DTC:P3130:P3125:2007 Toyota Prius engine:ロック解除簡単:NHW20:

DTC P3130:P3125:2007 Toyota Prius engine:ロック解除簡単:NHW20: ( 省エネ ) - 車QF - Yahoo!ブログ

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2007 Toyota Prius engine
• EG022-04 — 2001-’03 Prius. The MIL may come on and set a DTC P3130, and maybe also a DTC P3125, which are codes for a power problem or the Ready light not coming on. The fault may occur after the vehicle has been subjected to prolonged driving in heavy stop-and-go traffic, or when it has been driven at sustained high speeds during hot weather. The problem may be an overheated inverter/converter due to loss of coolant or coolant not circulating properly in the inverter/converter cooling system. 


Because the inverter/converter is part of the high-voltage system, you do not want to touch anything until the high-voltage hybrid battery has been disconnected by pulling out the power service plug in the trunk. You then must wait at least five minutes for the high-voltage capacitors in the inverter/converter to discharge before proceeding with repairs to the cooling system or inverter/converter assembly. The bulletin covers how to drain, refill and bleed the cooling system, and the replacement of the inverter/converter assembly.

http://tomorrowstechnician.com/Article/4996/hevy_metal.aspx


NHW20:

ロック解除簡単
http://kunisawa.txt-nifty.com/kuni/2013/01/post-d8e9.html
「イモビカッター」と呼ばれるダイアグノシスの差し込み口にセットする電子キーの解除装置を使われれば(こいつはエンジン起動させるまで数分かかるらしい)、無傷でクルマを盗まれるワケ。

 コメント(45)

   

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HV:PRIUS:JK0908p30~54
システム解説

2010/6/6(日) 午前 10:51ogw*og*2返信する

   

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インバータ冷却用の電動ウォーターポンプが壊れて回ってない模様(プリウスにはエンジン冷却系のほかにインバータ冷却系がある)。

ウォーターポンプと、念のためインバータ(プリウスのボンネットを開けると目につく HYBRID SYNERGY DRIVE と書かれた大きな銀色の箱の中)も交換になった。。

真夏や、遠距離出先でのトラブルでなくて幸い…冷却が止まると暑いときなどすぐインバータ逝って走れなくなるらしい。

まだ保証期間内(5年または10万キロ)なので無償修理。

ウォーターポンプのトラブルは多いようで、9年(走行距離問わず)に保証が延長されている。
プリウスなど ハイブリッド車・12車種 電動ウォータポンプの保証期間延長(toyota.jp)


http://www.yza.jp/blog/2008/10/nhw20_prius_water_pump_trouble/

2010/6/6(日) 午前 11:57ogw*og*2返信する

   

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エンジン冷却用ウォーターポンプは普通にエンジンからベルト駆動なんだけど、エンジン冷却水は暖房にも利用するので、エンジンが止まってる時でも暖房できるように、エンジン冷却系には電動ウォーターポンプもついている。つまりプリウスにはウォーターポンプが計3つある。
エンジンが止まると負圧が使えないから、プリウスはブレーキブースターも電動油圧ポンプを使っている。ブレーキはとても重要なので、ブレーキ系の電源バックアップ用にスーパーキャパシタが使われている。
http://www.yza.jp/blog/2008/10/nhw20_prius_water_pump_trouble/

2010/6/6(日) 午前 11:58ogw*og*2返信する

   

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P3101
P3125
P3130

NHW11 トヨタ プリウス HVウォーターポンプ交換

症状:マスターウォーニング(△に!)点灯
再始動可能


http://www3.hp-ez.com/hp/nakashima-jido/page14/bid-244587

2015/3/24(火) 午後 1:44ogw*og*2返信する

   

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初代の11年式Gナビパッケージ(?だと思う)ですが、毎日仕事の通勤で山道を走行していたんです。 
その日はずっと亀マーク点灯していて不安だったのですが、山道の頂上でエンジンストップ! 
且つ△!マーク点灯。 
ディーラー曰く、負荷の限界を超えたのでしょう!とあっさり! 
修理なんてできません。山道の走行などの極端な負荷のかかる場所の走行はしないでください! 

「そんなの無理!」、それをするな!って「車じゃないぞ!」 

そして、我が初代君はエアコンのコンプレッサーの調子が悪く修理に豪く高い金額を提示されたので、諦めました。 

まだ、82000KM強の車なんですけどね…。

http://mixi.jp/view_bbs.pl?comm_id=2646851&id=27835870


http://ameblo.jp/infotec/

http://kulog.org/car/k5330/

2015/3/24(火) 午後 2:02ogw*og*2返信する

   

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10型亀マーク連発、高速の坂道で80キロが精一杯。 
その翌日、ビックリマーク出て停止。不動車になりました。 
バッテリーは新品に変えてもらっていて、その後親切なディーラーさんで3週間くらいかけてようやく直りました。ハイブリットシステムと疑い過ぎてそちらのECUやらひと通り交換して確認、確認でなかなか。。。 

結局は、初心に戻ってエンジン側を整備したところ、エアフロセンサーの故障でした 
センサー交換、スロットルバルボディの清掃でこれまで出てたノッキング症状も改善されました。 

丁寧に調べて頂いたディーラーさんに感謝感謝でした。

2015/3/24(火) 午後 2:04ogw*og*2返信する

   

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オーストラリアでNHW11を乗っています。16万キロ直前で、△マークが頻発、毎朝始動時に、エンジンストップを繰り返し、ディーラーに持ってきました。 
電圧降下のサインだそうで、保障期間ぎりぎりでトヨタが駆動電池を交換するということで、感謝、感謝でした。 
と、そこまではよかったのですが、平行して加速時の高負荷時にギアのすべりのようなクリック音が、だんだんと頻繁に、ついにはカリカリカリと毎回のよう。

2015/3/24(火) 午後 2:09ogw*og*2返信する

   

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今度はお助けなしよと、40万円ほどの修理費、それも解体屋からの部品だそうです。 
低速走行で、だましだまし走って、現在はうちに寝ていますが、これって珍しい故障? 
トランスアクスル交換だとか色々言っているのですが、ちょっと、言っていることを鵜呑みに信じられない雰囲気が漂ってきています。 
部品交換でなく、トランスミッションまるごとアッセンブリー交換すると言ってます。 
部品代が25万で工賃が15万という見積もりですが、皆さんこんな御経験はありますか? 
新品のバッテリを抱え、走れないNHW11を目の前に途方にくれています。


http://mixi.jp/view_bbs.pl?comm_id=2646851&id=27835870

2015/3/24(火) 午後 2:09ogw*og*2返信する

   

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ΔSOC20パーセント
>
>すばらしい劣化具合のように思いますです。(^_^;)
>さすが、10プリ・・・ と申しておきましょう・・・(笑)

今日10の修理書を見ていましたら、メインバッテリーΔSOCの記述がありました。
それによると、 10型は基準値が20パーセントのようでした。
30パーセントを越えると燃費や動力性能に影響がでるので、THSチャージャーにて充電すると良いと書かれていました。
40パーセントに達すると、マスターウォーニングが出るそうです。

2015/3/24(火) 午後 2:10ogw*og*2返信する

   

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以前に私の会社に入庫しました10型、25万キロ走行車はΔSOC37パーセント!
と、驚く数値をたたき出していました。 ディーラーに聞いたところその数値ではとっくに交換対象の数値であり、すぐにバッテリーを手配しますとの事で交換して頂いた事がありました。

今思えばその車両の亀発生累計回数も診断機で見ておけば良かったな~と思っています。

昼休みに点火プラグ交換しました デンソーイリジウムパワーです。
特に帰宅時に燃費が良くならなかったのですが、ざらついた回り方が静かになったのでそれだけでも効果があったと思います。

http://priusbbs.jonasun.com/c-board/c-board.cgi?cmd=one;no=8693;id=nhw10#8693

2015/3/24(火) 午後 2:11ogw*og*2返信する

   

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走行中にハイブリッド異常のランプ点灯で消えなくなりました。
売店は亀マーク点灯時に無視したからだと言っていましたが、詳しく走行状態をレポートしたら、そうではないことが解り、2日ドック入りで徹底修理になりました。原因はバッテリのクーリングダクトの開閉回路の不具合でした。


http://www.priusmania.net/trouble/kosho.htm

2015/3/24(火) 午後 2:15ogw*og*2返信する

   

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プリウス走行中でもハンドル振動 videos - YouRepeat
www.yourepeat.com/.../プリウス走行中でもハンドル振動/
プリウス ハンドルガタガタ現象 NHW11 Prius パワステ? 2009年10 ... プリウス PRIUS NHW11型 走行中のエネルギーモニター. 燃費を稼ぐ ... エンストすると、 ブレーキが利きにくくなったり、ハンドル操作が重たくなったりしますが、これは故障では ありません。

2015/3/24(火) 午後 2:16ogw*og*2返信する

   

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不具合情報一覧|自動車のリコール・不具合情報 - 国土交通省
carinf.mlit.go.jp/.../search.html?...1...
ZA-NHW11. 1NZ-2CW. エンジン. 2011年12月. イグニッションコンタクトスイッチの 不良により、イグニッションスイッチをオンしてもエンジンがかかりにくい状態が続き、 その後、走行中に突然エンジン警告灯が点灯し、エンストした。 178. 2012年01月27日. 男性.

2015/3/24(火) 午後 2:17ogw*og*2返信する

   

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01 Prius P3125 Bad Inverter and mystery codes.

http://priuschat.com/threads/01-prius-p3125-bad-inverter-and-mystery-codes.80815/


I bought an 01 Prius with 148k miles.
It had code P3125 which mean bad inverter.
I replaced the inverter with one from a junk yard with 81k miles.

2015/3/24(火) 午後 2:36ogw*og*2返信する

   

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As soon as I was done the car started right up, and I didnt get electrocuted! 

Right after the car started I got codes P3115 P3001 and P 3191.

I cleared them out and turned off the car for a min.

When I started the car again I got codes P3030 and P3001.

2015/3/24(火) 午後 2:37ogw*og*2返信する

   

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This car has an extensive service history, It has a new Cat and exhaust, a new accessory and HV traction battery that are less than 8 months old. Crank position sensor is new. fuel tank is new.

What could be causing the P3030 and the P3001?

2015/3/24(火) 午後 2:38ogw*og*2返信する

   

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Any help would be great! 

#1
colonel570, May 27, 2010 

http://priuschat.com/threads/01-prius-p3125-bad-inverter-and-mystery-codes.80815/

2015/3/24(火) 午後 2:39ogw*og*2返信する

   

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DTC P3001 means a problem with the traction battery ECU.

DTC P3030 means that there is a problem with a sense wire that helps the battery ECU measure module pair voltages.

DTC P3115 means there is a problem with the traction battery current sensor.

DTC P3191 is the engine no-start code.

2015/3/24(火) 午後 2:40ogw*og*2返信する

   

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Since you have three DTC related to the traction battery, that could mean that the traction battery ECU is bad - if you don't see any physical problems with the sense wiring or the current sensor.

2015/3/24(火) 午後 2:43ogw*og*2返信する

   

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The engine no-start code can sometimes be resolved if you clean the throttle body interior and throttle plate, replace the iridium spark plugs, and make sure the engine oil is not overfilled and is 5W-30 viscosity. If all of that is good and the car still logs P3191, you can check the engine ECU part number (that ECU is behind the glove box area) and replace if the number is below 89661-47054. 

#2
Patrick Wong, May 27, 2010

2015/3/24(火) 午後 2:44ogw*og*2返信する

   

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DTC P3001 means a problem with the traction battery ECU.

DTC P3030 means that there is a problem with a sense wire that helps the battery ECU measure module pair voltages.

DTC P3115 means there is a problem with the traction battery current sensor.

DTC P3191 is the engine no-start code.


http://priuschat.com/threads/01-prius-p3125-bad-inverter-and-mystery-codes.80815/

2015/3/24(火) 午後 8:04ogw*og*2返信する

   

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The only code I currently have is P3001.

The car runs and drives fine but the engine never shuts off. 

Should I replace the Traction Battery ECU? (how much is a fair price for one at a junk yard?) 

#3
colonel570, May 27, 2010

2015/3/25(水) 午前 9:43ogw*og*2返信する

   

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It seems reasonable to replace the traction battery ECU, if that is the only code that persists. As of this writing I see three battery ECUs on eBay, at prices ranging from $25 to $157. The bad news is that those ECUs are for 2G Prius, I don't see any for Classic Prius

#4
Patrick Wong, May 27, 2010

2015/3/25(水) 午前 9:49ogw*og*2返信する

   

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Disconnect the 12V battery for at least two minutes, then reconnect, start vehicle, and let it run.

Does P3001 come back?

How many miles ago did the vehicle have the P3030 code? 

#5
jk450, May 27, 2010

2015/3/25(水) 午前 9:51ogw*og*2返信する

   

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Perhaps you could call David Taylor at Re-InVolt, 919-774-4037, over in Sanford, NC? 

Dave is very clueful about NHW11 Prius and has a nice business rebuilding NHW11 traction batteries. Just over an hour away, I would trust his judgement and I'm sure he has what it takes to diagnose the last code.

Just a thought,
Bob Wilson 

#6
bwilson4web, May 27, 2010

2015/3/25(水) 午前 9:52ogw*og*2返信する

   

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The P3030 went away over night after I reset it.

The P3001 Comes back on every time. 

#7
colonel570, May 31, 2010 


http://priuschat.com/threads/01-prius-p3125-bad-inverter-and-mystery-codes.80815/

2015/3/25(水) 午前 9:54ogw*og*2返信する

   

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Drive the vehicle and see if P3030 comes back. It may take a few days. 

#8
jk450, Jun 1, 2010 


Re: 01 Prius P3125 Bad Inverter and HV ECU mystery codes.

2015/3/25(水) 午前 9:56ogw*og*2返信する

   

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Now I have a new/used Inverter and a new/used battery ECU, and I still have p3001 and P3125 and now the engine stalls after about 15 seconds but right before it stalls I hear a click from the HV battery. After the click the engine sounds bad like its being choked then it rattles to a stop. It will restart after a few seconds. Also the touch screen goes crazy, it turns white and gets all wobbley and weird distortions on it and sometimes goes out.

2015/3/25(水) 午前 9:57ogw*og*2返信する

   

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Sometimes the 12v battery charge light comes on too but it usually goes off.

I have also replace the inverter cooling pump with one im sure works now.

I drove the car a few miles before I replace the inverter coolant pump. 

Is it possible that I messed up the Inverter in the few miles I drove it before I replaced the Inverter coolant pump and now need another Inverter? 

#9
colonel570, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 9:58ogw*og*2返信する

   

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Re: 01 Prius P3125 Bad Inverter and HV ECU mystery codes.


Sure sounds like a 12 V battery system problem. When it runs(?) does it run? What does your 12 V battery voltage read? It should be in the 13.9 V region.

We don't have enough information to really tell. I agree with Patrick that only time will tell.

I am a little confused by your posting, the car is sometimes running or just starts and dies right away?

Thanks,
Bob Wilson 

#10
bwilson4web, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 9:59ogw*og*2返信する

   

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It runs then after about 15 seconds it dies. 

I put my battery charger on the 12v battery for an hour or so and it started with no problem. Then I took the charger off after it started and it seemed to run good for a min or so. As soon as I put my foot on the brake it stalled and started acting weird again and a loud click from the traction battery. 

11.2v with the car off, before i started it

9.7 and dropping with the car running then it stalled 

#11
colonel570, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:01ogw*og*2返信する

   

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OWCH! The inverter generates the 12 V. charging voltage. You may want to start from the output pin but I don't have it handy.

Send a PM to Orange4Boy and he may have exactly the plug and pin that needs to be tested. He has been doing a 12 V 'plug-in' using a modified lead-acid battery system to handle the 12 V load.

Bob Wilson 

#12
bwilson4web, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:02ogw*og*2返信する

   

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Sounds to me like your DC-DC converter is not operating or it's fuse blown. It's on the bottom of the big inverter.

Check all the plugs on the inverter to make sure you put them all back properly. The 12V+ is the single big orange plug at the back of the inverter below the three MG2 leads. It's the lowest one. Check all your fuses as well.

2015/3/25(水) 午前 10:03ogw*og*2返信する

   

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You should be getting 13.5 - 14.5V at the battery when in "READY"

I hope your wrecker has a return policy. 

#13
orange4boy, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:03ogw*og*2返信する

   

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This is the logical starting point, with the exception that the plug is gray, not orange. It has one terminal, and is fairly low and difficult to see. There is a smaller gray terminal next to it, with multiple terminals; this is not the plug that orange4boy is referring to. 

#14
jk450, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:04ogw*og*2返信する

   

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It seems that the small 12v battery is losing its charge when the car is running. I put the multimeter on it while the car is running and it loses charge very slowly. What could cause this? 

I am guessing the inverter I got from the salvage yard is bad. As I understand the inverter controls the 12v system as well as the HV system. 

#15
colonel570, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:05ogw*og*2返信する

   

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I checked the grey plugs and they are hooked up correctly. (I didnt forget them actually!

Where are the fuses that I need to check, I checked the ones in the car and the ones on the drivers side in the square black box. Any more that I should check? Are there any relays that I need to check and how do I test them. I have a good multimeter.

I really appreciate all your help, you guys!!! 

#16
colonel570, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:06ogw*og*2返信する

   

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Grey! Right. oops. 

#17
orange4boy, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:09ogw*og*2返信する

   

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White screens and the like are definitely symptoms, along with your
voltage measurements, that the charging system isn't working.

2015/3/25(水) 午前 10:10ogw*og*2返信する

   

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The
grey connector in question has one *fat* wire going through it,
that hooks into the main 12V bus.
.
"Runs for 15 seconds" is more likely an *attempt* to start, but
since the traction battery and motors can easily spin the ICE
at a brisk 1000 RPM in the process, it *sounds* like it's running.
Try placing the car in Neutral shortly after the spinning starts,
and then you'll quickly see if the engine is actually trying
to run on its own or not.

2015/3/25(水) 午前 10:11ogw*og*2返信する

   

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The
grey connector in question has one *fat* wire going through it,
that hooks into the main 12V bus.
.
"Runs for 15 seconds" is more likely an *attempt* to start, but
since the traction battery and motors can easily spin the ICE
at a brisk 1000 RPM in the process, it *sounds* like it's running.
Try placing the car in Neutral shortly after the spinning starts,
and then you'll quickly see if the engine is actually trying
to run on its own or not.

2015/3/25(水) 午前 10:11ogw*og*2返信する

   

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Do you think I can fix the DC-DC converter part of the Inverter?

Has anyone ever attempted this?

orange4boy said there is a fuse on the bottom of the inverter. I checked the old inverter and I couldnt find anything that looks like a fuse or relay. Can you tell me more about where I might find that fuse for the DC? 

#19
colonel570, Jun 4, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:12ogw*og*2返信する

   

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I'm not sure how the bottom side of the first-gen inverter is
laid out, but if you look at my second-gen teardown the fuse
that feeds the DC/DC and air conditioning compressor driver is
pretty obvious in 615dcdc.jpg; white thing just above the gang
of three orange capacitors and below where the + side of the
battery feed comes in. Soldered onto the board, though, and
likely a fairly special type that prevents arcing when it goes.
.
_H* 

#20
hobbit, Jun 5, 2010

2015/3/25(水) 午前 10:13ogw*og*2返信する

   

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車上荒らしの被害上位10車種は1)プリウス。2)ヴォクシー。3)ノア。4)ウィッシュ。5)エスティマ。6)ヴェルファイア。7)ムーヴ。8)ワゴンR。9)タント。10)ハイエース。11)アルファード。12)カローラ。13)クラウンで、なぜかトヨタ車が多い。もしかしたらドア構造やロックの場所などが関係している?

http://kunisawa.txt-nifty.com/kuni/2013/01/post-d8e9.html

2015/5/8(金) 午前 5:47ogw*og*2返信する

   

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P3130

走行中にチェックエンジンウオーニングランプ、マスクーウオーニング
ハイブリッドシステム異常警告灯が点灯し、走行出力が不足する。
(故障コード P3130)車名 年式 車両型式 エンジン型式 走行距離
プリウス 2000 ZA-NHW11 192,393km

電動ウオーターポンプが不具合

プリウスは、ハイブリッド専用の冷却系統があり、インバータ冷却用の電動ウオーター・ポンプで冷却水が循環され、イグニッション・スイッチ ONで、電動ウオータ・ポンプが常時駆動するため、リザーバクンクの液面を見れば、冷却水が循環しているか確認できる。

イグニッション・スイッチをONにして液面を見たが、全く流れがないため、電動ウオータ・ポンプが作動していないことが判った。

配線図を見るとイグニッションリレーNa2がONしてモータが作動するため、リレーを点検したが異常はなかった。

http://nayami07.red/index.php?%E3%83%97%E3%83%AA%E3%82%A6%E3%82%B911削除

2016/2/29(月) 午後 0:15ogw*og*3 ]返信する

   

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そこで、モータに直接12V電源を加えて単品点検を行った結果、モータが作動しなかったので、モーター不良と判断し、交換して良くなりました。

今回のトラブル車両は、個人タクシーで走行距離が多く、イグニッション・スイッチをONにしている時間も長いため、電動ウオーターポンプが不具合を起こしたものと考えられます。

また、冷却水交換作業や冷却系続にエアーが混人した時は、エアー抜きが必要となります。

冷却水の取り替え&エアー抜きの方法

http://nayami07.red/index.php?%E3%83%97%E3%83%AA%E3%82%A6%E3%82%B911削除

2016/2/29(月) 午後 0:19ogw*og*3 ]返信する内緒

 

 

 

 

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