2. Inspect the timing belt auto tensioner for oil leakage.
• If not as specified, replace the timing belt auto tensioner.
Caution • Placing the timing belt auto tensioner horizontally can cause oil leakage and damage the timing belt auto tensioner. Place the timing belt auto tensioner vertically when using a vise.
3. Verify the thrust of the timing belt auto tensioner rod in the following order:
• If the timing belt auto tensioner rod is rigid when it is pushed with a force of approximately 235 N {24 kgf, 53 Ibf}, push it down slowly and fix the pin in the hole. • If there is no resistance on the timing belt auto tensioner rod and it moves slightly when it is pushed with a force of approximately 235 N {24 kgf, 53 Ibf};
(1) Push it down slowly two or three times to the bottom end of the rod. (2) If the rod protrudes approximately 8.1 mm {0.32 in}, verify that there is resistance on the timing belt auto tensioner rod.
Caution • To prevent damage to the inside of the timing belt auto tensioner, do not press down the timing belt auto tensioner rod with a force greater than the specified 235 N {24 kgf, 53 lbf}. Be careful that the rod does not touch the bottom. • If the timing belt auto tensioner rod projection is restored, push it down slowly and fix the pin in the hole. ― If the resistance is not restored, replace the timing belt auto tensioner.
Caution • To prevent the bolts from damaging the fuel injection pump and pulley, do not fully tighten the fixing bolts. If it contacts the pulley surface, it will damage the pulley.
4. Verify that all timing marks are correctly aligned.
• If not, align all timing marks according to the procedure below.
5. Fix the camshaft pulley to the cylinder head using bolt (M8 x1.25).
Caution • Turn the crankshaft in the direction which will prevent the TDC and BDC from being passed. Otherwise it can cause the valve and piston to come into contact. (1) Turn the crankshaft and set it at an angle of 45° or more away from the TDC and BDC. (2) Align the timing marks of the camshaft pulley. (3) Align the timing marks of the supply pump pulley. (4) Turn the crankshaft and align the timing marks of the timing belt pulley.
id0114f1800300 Warning • Fuel vapor is hazardous. It can easily ignite, causing serious injury and damage. Always keep sparks and flames away from fuel.
• Fuel line spills and leads are dangerous. Fuel can ignite and cause serious injuries or death and damage. Fuel can also irritate skin and eyes. To prevent this, always complete the following “Fuel Line Safety Procedures”. • A person charged with static electricity could cause a fire or explosion, resulting in death or serious injury. Before performing work on the fuel system, discharge static electricity by touching the vehicle body.
Fuel Line Safety Procedures Note • Fuel in the fuel system is under high pressure when the engine is not running.
1. Avoid fuel line spills and leaks by completing the following procedures.
(1) Remove the fuel-filler cap and release the pressure in the fuel tank. (2) When disconnecting a fuel line hose, wrap a rag around it to protect against fuel leakage. (3) Plug the hose after removal.
Caution • Applying more than 100 kPa {1.0 kgf/cm2, 14.5 psi} can damage the hoses, fittings, and other components, and cause leakage. Engine coolant leakage inspection pressure 100 kPa {1.0 kgf/cm2, 14.5 psi} [1 min]
5. When pressurizing the cooling system, verify that the pressure is maintained.
• If the gauge needle drops, it may indicate water leakage. Repair or replace the applicable part.
5:AFM
9:MAP:
2012/8/24(金) 午前 11:37返信する
9:MAP:MIL on時、2V付近で変動がない!
AL:後部のバキューム・ポンプの配管がはずれていた。バキュームホース
2012/8/24(金) 午前 11:39返信する
[PDF]
ボンゴ用触媒担持型DPFシステムの開発 Development of Catalyzed ...
www.mazda.co.jp/philosophy/gihou/pdf/2004_No025.pdf
ファイルタイプ: PDF/Adobe Acrobat - クイック ビュー
これに,日本国内向け商用車用の仕様変更を. 行い,RF-CDTとしている。RF-CDTの諸元をTable 1に示. す。 3.触媒担時型DPFシステムの概要. 以下にボンゴに搭載したPM 低減の中心技術である. “DPFシステム”に必要とされる2つの機能について解説す ...
2012/8/24(金) 午後 4:42返信する
P0401:P0401」(EGR流量不足)を出力するという、平成13年式トリビュート(車両型式TA-EPEW、エンジン型式YF)のトラブル事例
http://www.jaspa-oita.or.jp/jissen/2012/10/page1_1.html
2013/2/1(金) 午後 3:56返信する
2012年10月
EGR 流量不足
走行中に警告灯が点灯し「P0401」(EGR流量不足)を出力するという、平成13年式トリビュート(車両型式TA-EPEW、エンジン型式YF)のトラブル事例を紹介する。
EGR コントロールバルブとEGR 制御用VSV は交換しており、EGR 通路も清掃しているがそれでも不具合が発生するという。
この車のEGR は、EGR 制御用VSV でEGR コントロールバルブに負圧をかけることでダイアフラムが作動し、EGR 通路が開くというタイプであった。
アイドル時にマイティバックでEGR コントロールバルブのダイアフラムに負圧をかけ、強制的にEGR を作動させるとエンストすることから、EGR 通路の詰まりはないようにある。
走行中のダイアフラムにかかる負圧をコンパウンドゲージで測定したところ、EGR が作動するようなタイミングで負圧がかかっており、制御も問題ないようにあった。
2013/2/1(金) 午後 3:57返信する
となると、残るはECU がEGR の作動状況を判定するセンサになる。
この車の資料がどうしても手に入らなかったため手探りで調べていくと、EGR の作動判定に圧力センサが使用されていた。
図1のようにオリフィスの前後の圧力差をセンサの信号電圧に置き換え、ECU に出力するタイプのようだ。
そこでセンサの信号電圧を測定したところ、EGR 作動時、非作動時共に約2.7V であった。
また、センサをEGR 配管から外した状態で圧力差が生じない状況にもかかわらず信号電圧が変化していたことから、センサの不良ではないかと推測された。
センサの基準信号電圧がわからないのでセンサを交換してみないとわからないことを先方に伝えたところ、交換してよいとの連絡をもらえたのでセンサを交換した。
結果は、EGR 非作動時の電圧が約1.1V、EGR 最大作動時の電圧が約3.1V と交換前のセンサに比べ明らかに異なっていた。(図2)このことから、交換前のセンサの信号電圧は、常にEGR が作動しているという信号を出力していたことになる。
センサを交換して試運転を行ったが、もちろん
2013/2/1(金) 午後 3:58返信する
今回のトラブルはEGR の作動状況を判断するセンサの不良であったが、「P0401」のトラブルは、「EGR バルブの不良」「EGR 通路の詰まり」が原因のものも多い。
「P0401」が検出された場合はまずEGR通路及びバルブを清掃してみることをお勧めする。
それでも改善されなかった場合に電気的なトラブルを調べるという流れが良いのではないだろうか。
最後に、今回交換したセンサは交換する前のセンサと形状が全く異なっていた(図3)が、トラブルが多いため改良されたものかどうかは不明である。
http://www.jaspa-oita.or.jp/jissen/2012/10/page1_1.html
http://www.jaspa-oita.or.jp/jissen/2012/10/imgs/img01.gif
http://www.jaspa-oita.or.jp/jissen/2012/10/imgs/img02.gif
http://www.jaspa-oita.or.jp/jissen/2012/10/imgs/img03.gif
2013/2/1(金) 午後 4:00返信する
TIMING BELT REMOVAL/INSTALLATION [MZR-CD (RF Turbo)]
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0110f1804000.html
2014/1/31(金) 午前 2:01返信する
Timing Belt, Timing Belt Auto Tensioner Installation Note
1. Measure the tensioned rod projection length.
• If not as specified, replace the timing belt auto tensioner.
Projection (free length)
12.9—14.6 mm {0.508—0.574 in}
am3zzw00004166
2014/1/31(金) 午前 2:04返信する
2. Inspect the timing belt auto tensioner for oil leakage.
• If not as specified, replace the timing belt auto tensioner.
Caution
• Placing the timing belt auto tensioner horizontally can cause oil leakage and damage the timing belt auto tensioner. Place the timing belt auto tensioner vertically when using a vise.
2014/1/31(金) 午前 2:04返信する
3. Verify the thrust of the timing belt auto tensioner rod in the following order:
• If the timing belt auto tensioner rod is rigid when it is pushed with a force of approximately 235 N {24 kgf, 53 Ibf}, push it down slowly and fix the pin in the hole.
• If there is no resistance on the timing belt auto tensioner rod and it moves slightly when it is pushed with a force of approximately 235 N {24 kgf, 53 Ibf};
2014/1/31(金) 午前 2:05返信する
(1) Push it down slowly two or three times to the bottom end of the rod.
(2) If the rod protrudes approximately 8.1 mm {0.32 in}, verify that there is resistance on the timing belt auto tensioner rod.
2014/1/31(金) 午前 2:06返信する
Caution
• To prevent damage to the inside of the timing belt auto tensioner, do not press down the timing belt auto tensioner rod with a force greater than the specified 235 N {24 kgf, 53 lbf}.
Be careful that the rod does not touch the bottom.
• If the timing belt auto tensioner rod projection is restored, push it down slowly and fix the pin in the hole.
― If the resistance is not restored, replace the timing belt auto tensioner.
2014/1/31(金) 午前 2:07返信する
Caution
• To prevent the bolts from damaging the fuel injection pump and pulley, do not fully tighten the fixing bolts. If it contacts the pulley surface, it will damage the pulley.
4. Verify that all timing marks are correctly aligned.
• If not, align all timing marks according to the procedure below.
5. Fix the camshaft pulley to the cylinder head using bolt (M8 x1.25).
2014/1/31(金) 午前 2:08返信する
Caution
• Turn the crankshaft in the direction which will prevent the TDC and BDC from being passed. Otherwise it can cause the valve and piston to come into contact.
(1) Turn the crankshaft and set it at an angle of 45° or more away from the TDC and BDC.
(2) Align the timing marks of the camshaft pulley.
(3) Align the timing marks of the supply pump pulley.
(4) Turn the crankshaft and align the timing marks of the timing belt pulley.
2014/1/31(金) 午前 2:09返信する
6. Install the timing belt on the pulleys in the order shown below.
(1) Timing belt pulley
(2) Idler
(3) Supply pump pulley
(4) Camshaft pulley
(5) Water pump pulley
(6) Tensioner pulley
2014/1/31(金) 午前 2:10返信する
7. Remove the camshaft pulley fixing bolt.
8. Hand tighten the timing belt auto tensioner bolts in the order A to B as indicated in the figure.
9. Tighten the timing belt auto tensioner bolts in the order A to B as indicated in the figure.
Tightening torque
18.2—25.5 N·m {1.86—2.60 kgf·m, 13.5—18.8 ft·lbf}
am3zzw00004168
2014/1/31(金) 午前 2:11返信する
10. Remove the pin from the timing belt auto tensioner to apply tension to the belt.
11. Turn the crankshaft clockwise twice, and align the timing marks.
12. Verify that all timing marks are correctly aligned.
• If not as specified, repeat from Timing Belt, Timing Belt Auto Tensioner Removal Note.
2014/1/31(金) 午前 2:12返信する
Crankshaft Pulley Installation Note
1. Tighten the bolts in the order shown.
Tightening torque
22.5—32.3 N·m {2.3—3.2 kgf·m, 16.6—23.8 ft·lbf}
am3zzw00003968
No.3 Engine Joint Bracket Installation Note
1. Tighten the No.3 engine joint bracket bolts and nuts in the order as shown in the figure.
2014/1/31(金) 午前 2:15返信する
am3zzw00004017
Tightening torque
(1) 74.5—104.9 N·m {7.60—10.6 kgf·m, 55.0—77.3 ft·lbf}
(2) 70.7—93.1 N·m {7.21—9.49 kgf·m, 52.2—68.6 ft·lbf}
2014/1/31(金) 午前 2:16返信する
BEFORE REPAIR PROCEDURE [MZR-CD (RF Turbo)]
id0114f1800300
Warning
• Fuel vapor is hazardous. It can easily ignite, causing serious injury and damage. Always keep sparks and flames away from fuel.
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0114f1800300.html
2014/1/31(金) 午前 2:27返信する
• Fuel line spills and leads are dangerous. Fuel can ignite and cause serious injuries or death and damage. Fuel can also irritate skin and eyes. To prevent this, always complete the following “Fuel Line Safety Procedures”.
• A person charged with static electricity could cause a fire or explosion, resulting in death or serious injury. Before performing work on the fuel system, discharge static electricity by touching the vehicle body.
2014/1/31(金) 午前 2:28返信する
Fuel Line Safety Procedures
Note
• Fuel in the fuel system is under high pressure when the engine is not running.
1. Avoid fuel line spills and leaks by completing the following procedures.
(1) Remove the fuel-filler cap and release the pressure in the fuel tank.
(2) When disconnecting a fuel line hose, wrap a rag around it to protect against fuel leakage.
(3) Plug the hose after removal.
2014/1/31(金) 午前 2:29返信する
COOLANT RESERVE TANK REMOVAL/INSTALLATION [MZR-CD (RF Turbo)]
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0112f1801000.html
2014/1/31(金) 午前 2:32返信する
ENGINE COOLANT REPLACEMENT [MZR-CD (RF Turbo)]
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0112f1800600.html
2014/1/31(金) 午前 2:35返信する
7. Referring to the following chart, select the correct volume percentage of the water and engine coolant.
Antifreeze solution mixture percentage (Except FL22 type engine coolant)
Engine coolant protection
Volume percentage (%)
Gravity at 20 °C {68 °F}
Water
Coolant
Above -16 °C {3 °F} 65 35 1.057
Above -26 °C {-15 °F} 55 45 1.072
Above -40 °C {-40 °F} 45 55 1.086
2014/1/31(金) 午前 2:36返信する
ENGINE COOLANT LEAKAGE INSPECTION [MZR-CD (RF Turbo)]
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0112f1800500.html
2014/1/31(金) 午前 2:38返信する
Caution
• Applying more than 100 kPa {1.0 kgf/cm2, 14.5 psi} can damage the hoses, fittings, and other components, and cause leakage.
Engine coolant leakage inspection pressure
100 kPa {1.0 kgf/cm2, 14.5 psi} [1 min]
5. When pressurizing the cooling system, verify that the pressure is maintained.
• If the gauge needle drops, it may indicate water leakage. Repair or replace the applicable part.
2014/1/31(金) 午前 2:40返信する
ENGINE COOLANT LEVEL INSPECTION [MZR-CD (RF Turbo)]
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0112f1800300.html
2014/1/31(金) 午前 2:42返信する
掲載車種一覧
jasca.or.jp/contents04-02/mb10_01_list07.html
KR-SKF2V, RF-CDT. ボンゴブローニィバン, KR-SKF6M, RF-CDT. KR-SKF6V, RF- CDT. KR-SKFHM, RF-CDT. KR-SKFHV, RF-CDT. □三菱. メーカー名, 車名, 車両型式, エンジン型式. 三菱, ランサーカーゴ, UB-CS2V, 4G15. □三菱ふそうトラック・ バス.
2014/1/31(金) 午前 4:30返信する
マツダ 173
▪収録車種一覧 ◆ マツダ……………… 174
▪ B6-ZE,BP-VE,BP-ZE,BP-ZET…… 176
▪ FE-E,FE,F8-E… …………………… 178
▪ FP-DE,FS-DE,FS-ZE……………… 179
▪ J5-DE… ……………………………… 180
▪ YF-DE………………………………… 182
▪ R2… …………………………………… 183
▪ RF-CDT… …………………………… 184
▪ WL,WL-T…………………………… 186
http://www.jidousyakouronsya.com/online/pdf/products05/tbh24_contents.pdf
2014/1/31(金) 午前 6:58返信する
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